Meditatie

Wat is meditatie?

Meditatie betekent dat je je aandacht op een punt of onderwerp gericht blijft houden. Meditatie betekent ook overpeinzen en stilstaan. Het mediteren is in vrijwel alle religieuze en spirituele tradities een manier om je te verbinden met een groter geheel. Je ervaart dan jezelf anders dan in het dagelijkse drukke leven. Tijdens mediteren ben je vol aandacht en laat je alles er zijn wat zich zoal voordoet in je, zoals gedachten, gevoelens, pijn en ongemak. Dat is soms ook omgekeerd aan wat je zou willen doen, namelijk weglopen voor stiltes, voor spanning, pijn, verdriet, ongemak en onvrede. Stil zitten, letten op je adem, en dan ook nog eens niets doen, laat je kennismaken met je innerlijk. Je stapt uit het gedoe van de buitenwereld en laat het stof daarvan neerdwarrelen. Dan ontstaat er vaak een heel andere visie op de dingen en je ervaart ruimte en licht. 

Meditatie in yoga heeft specifiek betrekking op het geconcentreerd kunnen blijven op het onderwerp van meditatie. Concentratie is de eerste fase in je bewustzijn en oefening; gefocused blijven op het onderwerp, bijvoorbeeld de adem, een mantra, een yantra. Als er geen afleidingen meer bestaan en de concentratie volledig op het ene is gericht, is er de fase van meditatie. Vallen daarbij onderwerp en je "ik" samen, dan is er samadhi, het eenheidsbewustzijn. Meer hierover kun je vinden als je gaat lezen over de yogasutra's van Patanjali. 

meditatie mindfulness Dreumel Beneden-Leeuwen

Gezondheid

Als je mediteert kunnen er bijkomende voordelen ontstaan. Zo kun je meer rust en helderheid in het hoofd ervaren en je ervaart meer geluk. Heel vaak wordt meditatie dan ook ingezet om die gewenste rust of dat geluk te vinden of om te leren omgaan met stress en ziekte. 

Mindfulness

Mindfulness komt voort uit de boeddhistische vipassana meditatie techniek. Het is met volledig gerichte aandacht (mindfull) aanwezig zijn bij datgene wat je aan het doen bent. Mindfulness is een achtweeks programma dat in de jaren ’70 in Amerika door J. Kabat-Zinn is ontwikkeld. De achtergrond was stress, angst en pijn te reduceren bij uitbehandelde patiënten. Daarna heeft het in in de westerse landen een grote vlucht genomen en is uitgebreid met een programma stressreductie. Het programma heeft veel mogelijkheden je te leren om te gaan met stress en angst. Je leert anders te kijken en om te gaan met de problemen die je ervaart. Niet het weg willen hebben ervan is de oplossing, maar het onder ogen zien en aandacht geven. Daarbij is een liefdevolle houding naar jezelf het uitgangspunt waarmee je oefent. 

Leren mediteren

Leren mediteren is een kwestie van doen. Je kunt een leraar, een groep of een boek raadplegen. Het zit hem echter in praktische beoefening. Aandachtig aanwezig zijn bij alles wat er dan ontstaat vraagt geduld, moed en vertrouwen. In het begin kan het een confrontatie zijn om niets te doen en alleen met je gedachten te zijn. Stil kunnen worden, stil kunnen blijven zitten en ook aandachtig geconcentreerd blijven, zijn de ingrediënten van mediteren en mindfulness. Ze brengen je van je doenerige, drukke “ik” naar een open, ontspannen, ruimere ervaring. 

Mediteren doet je geestelijke en lichamelijke gezondheid meestal goed. Belangrijk is echter; wat ervaar jij en wat brengt het jou? Dat komen we op het spoor tijdens de meditatieavonden, die een keer per drie weken gehouden worden. We doen vooraf lichte yogaoefeningen gevolgd door een geleide meditatieoefening en een stille langere meditatie. Diverse meditatietechnieken komen  dan zo in de loop van het jaar aan de orde. Dat kunnen oefeningen zijn uit de mindfulness, uit Yoga de weg van moed en mededogen van W. Yang en uit de oefeningen van Saswitha Yoga. Ervaring met meditatie is niet nodig. 

De meditatie-avonden worden na versoepeling van de overheidsmaatregelen na 1 juni weer georganiseerd.

Eens in de vier weken kun je mee mediteren:

Locatie: Dreumel nog nader te bepalen.
Tijd: 19.30 tot 21.00 uur daarna thee.
Kosten: € 15,-

Opgeven via mail
of telefonisch / app:  06 44 83 29 00

Cursus

Je kunt ook tijdens een cursus van vijf bijeenkomsten leren mediteren. Je maakt kennis met verschillende meditatietechnieken uit de mindfulness en yoga. Zo kun je uitvinden of mediteren iets voor je is, wat het je brengt en wat je eigen stijl is.  

Meer info? Stuur me een mail.

  "Hoe stiller je wordt, des te meer je hoort."  Ram Dass

 

Mantra
Aum asatoma sat gamaya
Tamaso ma, jyotir gamaya,
Mrityorma, amritam gamaya
Aum shanti shanti shantihi

 

Leid me van onwetendheid naar kennis
Leid me van duisternis naar licht
Leid me van de dood naar onsterfelijkheid
Aum vrede, vrede, vrede
yoga-lotusbloemen-adempauze
de-adempauze

Astrid Eijgenberger

Email: eijgenberger@live

Telefoon 06-44832900