Meditatie

Wat is mediteren

Mediteren betekent in het algemeen dat je je aandacht op een punt of onderwerp gericht blijft houden. Meditatie betekent ook overpeinzen en stilstaan. Het is in vrijwel alle religieuze en spirituele tradities een manier om je te verbinden met een groter geheel, met wie je echt bent. Daarbij laat je alles er zijn wat zich zoal voordoet in je. Dat is soms ook omgekeerd aan wat je zou willen doen, namelijk weglopen voor stiltes, voor spanning, pijn, verdriet, ongemak en onvrede. Stil zitten, letten op je adem en niets doen laat je kennismaken met je innerlijke gevoelswereld. En daarin ervaar je dat de uiterlijke wereld uiteindelijk voorbij gaat aan jezelf. Je bent deel bent van iets veel groters. 

meditatie mindfulness

Gezondheid

Als je mediteert kunnen er bijkomende voordelen ontstaan. Zo kun je meer rust en helderheid in het hoofd ervaren. Heel vaak wordt meditatie dan ook ingezet om die gewenste rust te vinden of om te leren omgaan met stress en ziekte. 

Mindfulness

Mindfulness komt voort uit de boeddhistische vipassana meditatie techniek. Het is met volledig gerichte aandacht (mindfull) aanwezig zijn bij datgene wat je aan het doen bent. Mindfulness is een achtweeks programma dat in de jaren ’70 in Amerika door J. Kabat-Zinn is ontwikkeld. De achtergrond was stress, angst en pijn te reduceren bij uitbehandelde patiënten. Daarna heeft het in in de westerse landen een grote vlucht genomen en is uitgebreid met een programma stressreductie. Het programma heeft veel mogelijkheden je te leren om te gaan met stress en angst. Je leert anders te kijken en om te gaan met de problemen die je ervaart. Niet het weg willen hebben ervan is de oplossing, maar het onder ogen zien en aandacht geven. Daarbij is een liefdevolle houding naar jezelf het uitgangspunt waarmee je oefent. 

Leren mediteren

Leren mediteren is een kwestie van doen. Je kunt een leraar, een groep of een boek raadplegen. Het zit hem echter in praktische beoefening. Aandachtig aanwezig zijn bij alles wat zich bij je voordoet vraagt geduld, moed en vertrouwen. Concentratie en stil kunnen worden, stil kunnen blijven zitten en ook aandachtig geconcentreerd blijven, zijn de ingrediënten van mediteren en mindfulness. Ze brengen je van je doenerige, drukke “ik” naar een open, ruimere ervaring. Daarbij wordt duidelijk dat de automatische piloot waarop veel dingen worden gedaan niet altijd goed voor je is.

Mediteren doet je geestelijke en lichamelijke gezondheid meestal goed. Belangrijk is echter; wat ervaar jij en wat brengt het jou? Dat komen we op het spoor tijdens de meditatieavonden, die een keer per drie weken gehouden worden. We doen vooraf lichte yogaoefeningen gevolgd door een geleide meditatieoefening en een stille langere meditatie. Diverse meditatietechnieken komen  dan zo in de loop van het jaar aan de orde. Ervaring met meditatie is niet nodig. 

De eerstvolgende bijeenkomst is 24 september 2019.

Eens in de drie weken kun je mee mediteren:

Locatie: Dreumel nog nader te bepalen.
Tijd: 19.30 tot 21.00 uur daarna thee.
Kosten: € 15,-

Opgeven via mail
of telefonisch / app:  06 44 83 29 00

Cursus

Je kunt ook tijdens een cursus van vijf bijeenkomsten leren mediteren. Je maakt kennis met verschillende meditatietechnieken uit de mindfulness en yoga. Zo kun je uitvinden of mediteren iets voor je is, wat het je brengt en wat je eigen stijl is.  

Meer info? Stuur me een mail.

  "Kom en kijk zelf."  Boeddha

 

Mantra
Aum asatoma sat gamaya
Tamaso ma, jyotir gamaya,
Mrityorma, amritam gamaya
Aum shanti shanti shantihi

 

Leid me van onwetendheid naar kennis
Leid me van duisternis naar licht
Leid me van de dood naar onsterfelijkheid
Aum vrede, vrede, vrede
yoga-lotusbloemen-adempauze
de-adempauze

Astrid Eijgenberger

Email: eijgenberger@live

Telefoon 06-44832900