Meditatie

Wat is meditatie?

Meditatie betekent dat je je aandacht op een punt of onderwerp gericht blijft houden. Meditatie betekent ook overpeinzen en stilstaan. Het is in alle religieuze en spirituele tradities een manier om je te verbinden met een groter geheel. Tijdens mediteren ben je vol aandacht en laat je alles er zijn wat zich zoal voordoet in je, zoals gedachten, gevoelens, pijn en ongemak. Dat is soms ook omgekeerd aan wat je zou willen doen, namelijk weglopen voor stiltes, voor spanning, pijn, ziekte, verdriet, ongemakken en onvrede. Stil zitten, letten op je adem, en dan ook nog eens niets doen, brengt verheldering en bewustzijn. Je stapt uit de buitenwereld en ontmoet eerst je innerlijke beleving. Van daaruit ontstaat er vaak een heel andere kijk weer op die buitenwereld. Bijkomstigheden zijn dat je stress vermindert en ruimte en licht in alle strubbelingen kunt ervaren. 

Het geconcentreerd kunnen blijven op een onderwerp is een speciale vorm van yoga meditatie. Dat onderwerp is bijvoorbeeld de adem, een vlam van een gheelampje, een mantra of een yantra. Als er geen afleidingen meer bestaan en de concentratie volledig op het onderwerp is gericht, is er de fase van meditatie. Vallen daarbij onderwerp en je “ik” samen, dan is er samadhi, het eenheidsbewustzijn. Meer hierover kun je vinden als je gaat lezen over de yogasutra’s van Patanjali. 

meditatie mindfulness Dreumel Beneden-Leeuwen

Gezondheid

Als je mediteert kunnen er bijkomende voordelen ontstaan. Zo kun je meer rust en helderheid in het hoofd ervaren en je ervaart meer geluk. Heel vaak wordt meditatie dan ook ingezet om die gewenste rust of dat geluk te vinden of om te leren omgaan met stress en ziekte. Met meditatie vind je jezelf terug in een ruimere, stillere en lichtere ervaring.

Mindfulness

Mindfulness komt voort uit de boeddhistische vipassana meditatie techniek. Je bent met volledig gerichte aandacht (mindfull) aanwezig bij alles wat je in het moment aan het doen bent. Mindfulness als programma is in de jaren ’70 in Amerika door J. Kabat-Zinn ontwikkeld.  Hij had ermee als doel stress, angst en pijn te reduceren bij uitbehandelde patiënten. Inmiddels blijkt dat het achtweekse prgramma daar ook geschikt voor is. Veel mensen die aan mindfulness doen, voelen zich stukken beter. Mindfulness heeft in in de westerse landen populair geworden en is uitgebreid met een programma stressreductie. Dat programma heeft veel mogelijkheden je te leren om te gaan met stress en angst, omdat je anders leert te kijken en om te gaan met de problemen die je ervaart. Niet het weg willen hebben ervan is de oplossing, maar het onder ogen zien en aandacht geven. Daarbij is een liefdevolle houding naar jezelf het uitgangspunt waarmee je oefent. 

Leren mediteren

Gaan mediteren is een kwestie van doen. Aandachtig aanwezig zijn bij alles wat er op dit moment is, vraagt geduld, moed en vertrouwen. In het begin kan het een confrontatie zijn om niets te doen en alleen met je gedachten te zijn. Stil kunnen worden, stil kunnen blijven zitten en ook aandachtig geconcentreerd blijven, zijn de ingrediënten van mediteren en mindfulness. Ze brengen je van je doenerige, drukke “ik” naar een open, ontspannen, ruimere ervaring. 

Belangrijk is: wat ervaar jij en wat brengt het jou? Dat komen we op het spoor tijdens de meditatieavonden, die een keer per drie weken gehouden worden. Ervaring met meditatie is niet nodig. We doen vooraf lichte yogaoefeningen gevolgd door een geleide meditatieoefening en een stille langere meditatie. Diverse meditatietechnieken komen  dan zo in de loop van de bijeenkomsten aan de orde. 

Eens in de drie weken op dinsdagavond kun je mee mediteren:

Locatie: Dreumel D’n Hoender.
Tijd: 19.30 tot 20.45 uur daarna thee.
Kosten: € 17,50

Datum: 29 maart 2022

Opgeven via mail
of telefonisch / app:  06 44 83 29 00

Cursus

Je kunt ook tijdens een cursus van vijf bijeenkomsten leren mediteren. Je maakt kennis met verschillende meditatietechnieken uit de mindfulness en yoga. Zo kun je uitvinden of mediteren iets voor je is, wat het je brengt en wat je eigen stijl is.  

Meer info? Stuur me een mail.

  “Hoe stiller je wordt, des te meer je hoort.”  Ram Dass

 

Mantra
Aum asatoma sat gamaya
Tamaso ma, jyotir gamaya,
Mrityorma, amritam gamaya
Aum shanti shanti shantihi

 

Leid me van onwetendheid naar kennis
Leid me van duisternis naar licht
Leid me van de dood naar onsterfelijkheid
Aum vrede, vrede, vrede
yoga-lotusbloemen-adempauze
de-adempauze

Astrid Eijgenberger

Email: eijgenberger@live.nl

Telefoon 06-44832900