Meditatie

Leren mediteren

Meditatie brengt je naar de kern van je bewustzijn. De meditatieavonden zijn prachtig verstilde avonden, waar we met verschillende meditatetechnieken oefenen in heelheid en vreugde. Met een gedicht, mythologisch- of ander verhaal wordt de avond ingeleid. Na een ritueel, gaan we verder met yogaoefeningen om het lichaam te laten ontspannen en voor te bereiden op meditatie. Daarna gaan we de stilte in. Mediteren is aandachtig aanwezig zijn bij alles wat er is of ontstaat. Je bewustzijn steeds in het hier en nu brengen, zonder de eindeloze gedachtenstroom te volgen of te reageren op alles wat voorbij komt of gebeurt. Het vraagt geduld, moed en vertrouwen om stil te staan in en bij jezelf. In het begin kan het een confrontatie zijn om niets te doen en alleen met je gedachten te zijn. Stil kunnen worden, stil kunnen blijven zitten en ook aandachtig geconcentreerd blijven, zijn de ingrediënten van mediteren en mindfulness. Ze brengen je van je doenerige, drukke “ik” naar een open, ontspannen, ruimere ervaring. Dan ben je, in plaats van dat je de doener bent.

Belangrijk is: wat ervaar jij bij het mediteren en wat brengt het jou?

De meditatieavonden worden een keer per drie weken gehouden. Ervaring met meditatie is niet nodig, want het oefenen gaat een leven lang door en is altijd weer anders. Daarbij is het oefenen prestatieloos. Diverse meditatietechnieken komen in de loop van de bijeenkomsten aan de orde en ook verschillende thema’s uit het leven zelf. In feite zijn de avonden pelgrimstochten naar jezelf. 

meditatie mindfulness Dreumel Beneden-Leeuwen

Wat is meditatie?

Meditatie betekent dat je je aandacht op een punt of onderwerp, adem of deel van het lichaam gericht blijft houden. Het betekent ook stilstaan. Tijdens mediteren ben je gefocussed zonder inspanning en laat je alles er zijn wat zich zoal voordoet in je, zoals gedachten, gevoelens, pijn en ongemak. Dat is soms ook omgekeerd aan wat je zou willen doen, namelijk weglopen voor stiltes, voor spanning, pijn, ziekte, verdriet, ongemak en onvrede.

Stil zitten, letten op je adem, en dan ook nog eens niets doen is een methode om echt bij jezelf thuis te komen. Je stapt uit het gedoe van de buitenwereld en zet ook je eigen gedoe stil. Door te mediteren krijg je vaak een heel andere visie op de dingen, je stress vermindert en je kunt ruimte en licht in alle strubbelingen en beperking ervaren. 

Meditatie in yoga heeft specifiek betrekking op drie treden in het acht-voudige pad van Patanjali. Hij was een wijsgeer in het oude India die het pad van yoga beschreef. Hij stelde dat mediteren eerst het geconcentreerd zijn op een onderwerp is. Dat onderwerp is bijvoorbeeld de adem, een vlam van een gheelampje, een mantra, een yantra. Als er geen afleidingen meer bestaan en deze concentratie volledig op dat ene is gericht, is er de volgende fase: meditatie. Vallen daarbij het onderwerp en je “ik” samen, dan is er samadhi, het eenheidsbewustzijn. Dat is de staat van verlichting waar yoga zo bekend door is. Het achtvoudig pad van Patanjali biedt je een volledige spirituele weg.

Mindfulness

Mindfulness komt voort uit de boeddhistische vipassana meditatie techniek. Het is met volledig gerichte aandacht (mindfull) aanwezig zijn bij datgene wat er op dit moment is. Gebuertenissen en gedachten komen en gaan, een leven lang. Mindfulness leert je erbij te zijn, zonder oordeel of zonder erin mee te gaan. Als programma is het in het Westen een achtweekse cursus, die in de jaren ’70 in Amerika door J. Kabat-Zinn is ontwikkeld. De achtergrond was stress, angst en pijn te reduceren bij uitbehandelde patiënten. Daarna heeft het in de westerse landen een grote vlucht genomen en is het uitgebreid met een programma stressreductie. Het programma heeft veel mogelijkheden je te leren om te gaan met stress en angst. Je leert anders te kijken en om te gaan met de problemen die je ervaart. Niet het weg willen hebben ervan is de oplossing, maar het onder ogen zien en aandacht geven. Daarbij is een liefdevolle houding naar jezelf het uitgangspunt waarmee je oefent. 

Eens in de drie weken op dinsdagavond kun je mee mediteren:

Locatie: Dreumel D’n Hoender (Broedplaats).
Tijd: 19.30 tot 20.45 uur daarna thee.
Kosten: € 17,50

Opgeven via mail
of telefonisch / app:  06 44 83 29 00

  “Hoe stiller je wordt, des te meer je hoort.”  Ram Dass

 

Mantra
Aum asatoma sat gamaya
Tamaso ma, jyotir gamaya,
Mrityorma, amritam gamaya
Aum shanti shanti shantihi

 

Leid me van onwetendheid naar kennis
Leid me van duisternis naar licht
Leid me van de dood naar onsterfelijkheid
Aum vrede, vrede, vrede
yoga-lotusbloemen-adempauze
de-adempauze

Astrid Eijgenberger

Email: eijgenberger@live.nl

Telefoon 06-44832900